Ett ständigt dilemma som entreprenör eller småföretagare brukar vara att både vara produktiv i aktiviteter som ger omedelbar belöning i kassaflödet och samtidigt även hinna med det som mer ger resultat på längre sikt. Dvs, att skapa innehåll och uppdatera sina sociala medier. För hur det än är, så oavsett bransch så bör man finnas i sociala medier idag, i minst en kanal. Och som vanligt gäller den gamla klyshan om du misslyckas med att planera, så planerar du att misslyckas.
När man enbart skapar innehåll med hjälp av mobilen och även sköter uppdateringarna av sina kanaler från mobilen är det lätt att man misslyckas med att planera, det blir mer vad som händer i ögonblicket och ett infall om det passar. Tänk i stället om man kunde ta en dag i veckan, eller någon dag i månaden och göra en plan för vilket innehåll som kan vara relevant utifrån tid, helger och andra externa och interna förutsättningar. När man väl har planen så är det lättare att strategiskt skapa innehåll som går i linje med det man planerat. Då är det egentligen bara rätt timing som gäller när ens innehåll ska publiceras. Och till det finns det bra verktyg…. både när det gäller att planera och att schemalägga publicering. Och när man kan både planera innehåll, skapa innehål och schemalägga publicering på därför avsatt tid, så kan man också hålla en högra kvalitet rakt på alla plan.
Gnom åren har jag testat lite olika planerings/publiceringsverktyg och har inte hittat något som fallit mig 100% i smaken så har, när jag planerat mest använt applikationernas inbyggda möjligheter till schemaläggning. Men, sedan en tid tillbaka så har jag börjat använda ett publiceringsverktyg som heter Metricool. Och det här är ett planerings och publiceringsverktyg som är riktigt bra och faller mig i smaken till 100%. Dels är det lätt att använda och har bra inbyggda funktioner för statistik. Dessutom går det att schemalägga de flesta typer av inlägg på flertalet plattformar i sociala medier. Så här kan man planera och schemalägg, inlägg i Twitter, Facebook, Instagram, Men även Reels, shorts och liknande för Instagram, Facebook, TikTok och Youtube. Man kan även schemalägga till Twitch, Google Business, Pinterest och LinkedIn. Så ja, det här är en plattform som i princip täcker alla ens behov för publicering och planering i sociala medier. Dessutom kostar det inte skjortan, har man ”bara” ett ”varumärke”, dvs en kanal av varje som man vill publicera till så klarar man sig långt med den kostnadsfria versionen där man kan schemalägga upp till 50 inlägg per månad. Det borde räcka långt för flertalet småföretagare. Har man som jag fler kanaler per plattform så finns olika nivåer av abonnemang till ett överkomligt pris. Det här är ju också ett verktyg man kan använda om man jobbar som smm, Social Media Manager och publicerar åt andra företag. Det är ju bara att välja en plan som passar för en själv och ens klienter och så kan man sköta allt från ett och samma ställe. Det finns även en del bra integration rsom gör at man kan skapa innehåll och föra över till tjänsten utan att gå omvägen via datorn.
Så, vad väntar du på, testa Metricool idag du också och upplev hur det är att ta kontroll över dina sociala kanaler och planera, skapa och publicerar ditt innehål på dina villkor när du har ”bästa tiden” för att få det gjort.
Inlägget som så många andra innehåller Affiliatelänk. Vilket innebär att ett kvalificerat köp kan leda till inkomst för mig. Inget som påverkar ditt pris…
Senaste kommentarer