Det finns mycket att tänka på när man ska etablera en närvaro online. Vanligast idag är nog att man skapar närvaro i någon eller några av dom sociala kanalerna, med all rätt. Men man ska ha i åtanke att det är alltid ”någon annans” plattform som man är delaktig i. Så även om man byggt upp en stor skara följare så kan ägaren ändra spelreglerna så helt plötsligt kanske man står där utan följare, med avstängt konto eller liknande.Har nyligen varit tal om att Tik-Tok kanska ska bannas i USA och hur blir det då om hela ens verksamhet är beroende av just den plattformen?
Många oförutsedda saker kan hända och därför är det smart att försöka få en stor del följare med till en egendom som man har mer kontroll över eller ”äger” själv. Hen hemsida är väl kanske det första man tänker på och en sådan känns fortfarande som ett måste för att dels bygga upp sin närvaro och identitet på nätet, sen blir den ju också en hubb som man själv har kotroll över på olika sätt och vis. Här kan man ta fram egna erbjudanden, medlemsskap, skapa community osv. Men man kan också skicka trafik till och från andra kanaler, så den som hittar sidan via sökmotor kan gå via sidan och hitta ens verksamhet på tex. Facebook, Instagram och Youtube. För hur det än är, så har man en hemsida som är rätt uppbyggd med ett bra domännamn så är det lättare att bli hittad där för någon som kanske kommer från ”offline”, än vad det är att hitta någon av kanalerna i sociala medier. Har hänt mer än en gång som jag sett firmabilar stripade med ”följ oss på….” och så har det varit omöjligt att hitta företaget. Hade det då funnits en hemsida hade det varit betydligt enklare, sen hade denna kunnat leda till övrigs kanaler.
Nu till poängen. I de flesta fallen i den tidigare texten så handlar det om att följaren eller besökaren ska hitta till företaget på nätet. Visst man når ut när man publicerar i sociala medier, men det är mer som att springa på någon pa stan, än att träffas hemma hos någon.Och publicerar man på hemsidan så måste ju besökaren komma dit för att läsa. Det är där e-postlistan kommer in i bilden. För har man byggt upp en e-postlista så har man möjligheten att ”komma hem” till prenumerantens inkorg. Då är det du som är på besök… Så när man knackar på dörren så kikar prenumeranten i dörrögat för att se om hen ska öppna….
Så för att det här ska fungera så krävs det dels att man får en adress, så att man vet vart man ska besöka personen i fråga. Och dels behöver man ha en rubrik på meddelande så att personen öppnar och läser. Man behöver alltså bygga upp en lista som man har kontroll över och det är inget man gör i ett kalkylark eller i CC-fältet på meddelandet. Nä, man behöver en kraftfull programvara där man dels kan få personen i fråga att göra en opt-in via ett formulär. Och för att få till det behöver man kanske en landningssida med ett värdefullt erbjudande som man ”byter” mot personens e-mailadress. Sen kans. det också vara bra om programmet kan hantera olika typer av urval, för att man ska skicka rätt typ av meddelande till rätt typ av mottagare. Mottagaren ska även kunna göra en opt-out om hen inte längre vill ha meddelanden. Så, det finns en hel del att tänka på och förutom det vill man kanske att plattformen för e-postutskick också kan sammarbeta med andra program, e-handelsplattform mm. Hur som helst, mycket att tänka på. Men bygger man upp en bra lista så har man sin målgrupp där och blir mer oberoende av att ha följare på någon plattform utom ens kontroll.
Var hittar man då en bra plattform för att bygga en maillista? Jag har faktiskt testat ett flertal genom åren och den som jag i dagsläget tycker är mest komplett är GetResponse. Det är en leverantör som funnits väldigt länge och är nog en av dom första på internet att erbjuda en tjänst av det slaget. Jag kom själv i kontakt med dom för första gången i mitten av 1990-talet om jag inte minns fel. Minns att jag var imponerad över att man kunde skicka meddelanden till hundratals eller tusentals mottagare och varje meddelande modifierat med mottagarens namn. Nu klarar ju tjänsten både det och betydligt mer. Finns olika paket att välja mellan och det som jag har innehåller även Webinar, så dels kan man nå ut med webinar om det är just det som är tanken och man kanske vill nå ett resultat i en verksamhet. Men, resultatet man vill nå kan också vara att man vill bygga upp listan. Då kan man erbjuda ett kostnadsfritt webinar och den som väljer att delta hamnar också på listan… Man skapar och erbjuder ett värde, som man byter mot en e-postadress hos någon i ens potentiella målgrupp helt enkelt.
Det finns flera olika paket att välja mellan, dels beroende på vilka tjänster man behöver inkluderade, Men, också beroende på hur stor lista man har. När man börjar så har man ingen lista och man kan därför registrera ett konto gratis där man kan ha upp till 500 prenumeranter på listan. Sen kan man uppgradera i den takt listan växer och/eller behovet för funktioner ändras. Läs mer och registrera dig här!
Senaste kommentarer